İLLÜZYONİSTLER DERNEĞİ TÜZÜĞÜ
Derneğin Adı ve Merkezi
Madde1 – Derneğin Adı: ‘İllüzyonistler Derneği’dir.
Derneğin Merkezi İstanbul ili, Fatih ilçesidir.
Dernek yurtiçinde şube açabilir.
Derneğin Amacı ve bu Amacı Gerçekleştirmek İçin Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları
ve Biçimleri ile Faaliyet Alanı
Madde 2 – Dernek,üyelerin sanat gösterilerinin, mesleki ahlak ve kamu yararına uygun olarak,
ahenkli ve eğitici bir şekilde gelişmesini sağlamak, bu sanat dalında usta ve ehliyetli kişiler
yetiştirmek, sosyal ve ekonomik ihtiyaçlarını gidermek, üyeler arasında dayanışmayı sağlamak amacı
ile kurulmuştur.
Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleria
1 – Faaliyetlerin etkinleştirilmesi ve geliştirilmesi için araştırmalar yapmak,
2 – Kurs,seminer, konferans ve panel gibi eğitim çalışmaları düzenlemek,
3 – Amacın gerçekleştirilmesi için gerekli olan her türlü bilgi, belge, doküman ve yayınları
temin etmek, dokümantasyon merkezi oluşturmak, çalışmalarını duyurmak için amaçları
doğrultusunda gazete, dergi, kitap gibi yayınlar ile radyo – tv film ve video cd ve dvd yapmak,
üyelerine dağıtmak üzere çalışma ve bilgilendirme bültenleri çıkarmak,
4 – Amacın gerçekleştirilmesi için sağlıklı bir çalışma ortamını sağlamak, her türlü teknik araç
ve gereci ,demirbaş ve kırtasiye malzemelerini temin etmek,
5 – Gerekli izinler alınmak şartıyla yardım toplama faaliyetlerinde bulunmak ve yurt içinden
ve yurt dışından bağış kabul etmek,
6 – Tüzük amaçlarının gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyduğu gelirleri temin etmek amacıyla
iktisadi,ticari ve sanayi işletmeler kurmak ve işletmek,
7 – üyelerinin yararlanmaları ve boş zamanlarını değerlendirebilmeleri için lokal açmak,
sosyal ve kültürel tesisler kurmak ve bunları tefriş etmek,
8 – Dernek bünyesinde illüzyon sanatıyla ilgili kurslar seminerler düzenlemek amacıyla ayrıca
üyeleri arasında beşeri münasebetlerin geliştirilmesi ve devam ettirilmesi için yemekli toplantılar,
yarışma, şenlik, festival, panel ve konferans, konser, temsil, balo, tiyatro, sergi, spor, gezi ve eğlenceli
etkinlikler vb düzenlemek veya üyelerinin bu tür etkinliklerden yararlanmalarını sağlamak,
9 – Dernek faaliyetleri için ihtiyaç duyulan taşınır, taşınmaz mal satın almak, satmak,
kiralamak, kiraya vermek ve taşınmazlar üzerinde ayni hak tesis etmek,
10 – Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi durumunda vakıf kurmak, federasyon
kurmak veya kurulu bir federasyona katılmak, Gerekli izin alınarak derneklerin izinle kurabileceği
izinleri kurmak,
11 – uluslararası faaliyette bulunmak, yurt dışındaki dernek veya kuruluşlara üye olmak ve bu
kuruluşlarla proje bazında ortak çalışmalar yapmak veya yardımlaşmak,
12 – Derneğin amacını gerçekleştirmek üzere, benzer amaçlı derneklerden ve mesleki
kuruluşlardan maddi yardım almak ve adı geçen kurumlara maddi yardımlarda bulunmak,
13 – Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi halinde, 5072 sayılı Dernek ve Vakıfların
Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun hükümleri saklı kalmak üzere, kamu kurum ve
kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak projeler yürütmek,
14 – Dernek üyelerinin yiyecek, giyecek gibi zaruri ihtiyaç maddelerini ve diğer mal ve kamu
hizmetlerle kısa vadeli kredi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla sandık kurmak,
15 – Gerekli görülen yerlerde şube açmak,
16 – Derneğin amacı ile ilgisi bulunan ve kanunlarla yasaklanmayan alanlarda, diğer
derneklerle veya vakıf, sendika ve benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek
için platformlar oluşturmak,
Derneğin Faaliyet Alanı
Dernek, mesleki alanda faaliyet gösterir.
Derneğin Kurucuları
Uyruğu Adı – Soyadı
T.C.
Mehmet Ertuğrul Işınbark
T.C.
Dursun Ökdemir
T.C.
Kaya Elöver
T.C.
Ali Süha Akaya
T.C.
İbrahim Sayar
T.C.
Ergün Yılmaz
T.C.
Erdinç Demiray
Üye olma Hakkı ve İşlemleri
Madde 3 – Fiil ehliyetine sahip bulunan ve derneğin amaç ve ilkelerini benimseyerek bu
doğrultuda çalışmayı kabul eden ve Mevzuatın öngördüğü koşullarını taşıyan her gerçek ve tüzel kişi
bu derneğe üye olma hakkına sahiptir. Ancak, yabancı gerçek kişilerin üye olabilmesi için Türkiye’de
yerleşme hakkına sahip olması da gerekir. Onursal üyelik için bu koşul aranmaz.
Dernek başkanlığına yazılı olarak yapılacak üyelik başvurusu, dernek yönetim kurulunca en
çok otuz gün içinde üyeliğe kabul veya isteğin reddi şeklinde karara bağlanır ve sonuç yazıyla başvuru
sahibine bildirilir. Başvurusu kabul edilen üye, bu amaçla tutulacak deftere kaydedilir.
Derneğin asıl üyeleri, derneğin kurucuları ile müracaatları üzerine yönetim kurulu kararı ile
onursal üye olarak kabul edilebilir.
Derneğin şubesi açıldığında dernek merkezinde kayıtlı bulunan ikametgahları şubenin
bulunduğu bölgede yer alan üye kayıtları şubelere aktarılır. Yeni üyelik müracaatları bölgedeki
şubelere yapılır. Üyeliğe kabul ve üyelikten silinme işlemleri şube yönetim kurulları tarafından yapılır
ve en çok otuz gün içinde bir yazıyla Genel Merkeze bildirilir.
Üyelikten Çıkma
Madde 4 – Her üye yazılı bildirmek kaydıyla, dernekten çıkma hakkına sahiptir.
Üyenin istifa dilekçesi yönetim kuruluna ulaştığı anda çıkış işlemleri sonuçlanmış sayılır.
Üyelikten ayrılma, üyenin derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez.
Üyelikten Çıkarılma
Madde 5 – Dernek üyeliğinden çıkarılmayı gerektiren haller,
1 – Dernek tüzüğüne aykırı davranışlarda bulunmak,
2 – Verilen görevlerden sürekli kaçınmak, dernek üyeleri hakkında olumsuz davranışlarda
bulunarak, birlik ve beraberliği bozmak
3 – Yazılı ikazlara rağmen üyelik aidatını her yılın ilk üç ayı içinde ödememek,
4 – Dernek organlarınca verilen kararlara uymamak,
5 – üye şartlarını kaybetmiş olmak,
6 – meslek sırlarını aleni olarak açıklamak,
7 – Telepati adı altında fal bakarak, ülkemiz kanunlarıyla yasak olduğu bilinen suçu işleyenler,
dernek üyeliğinden çıkarılırlar.
Yukarıda sayılan durumlardan birinin tespiti halinde yönetim kurulu kararı ile üyelikten
çıkarılabilir.
Dernekten çıkan ve çıkarılanlar, üye kayıt defterinden silinir ve dernek malvarlığına hak iddia
edemez.
Dernek üyesi olmayıp ta 6. Ve 7. Fıkralara uymayan illüzyonistler hakkında hukuki yollara
başvurulur.
Mesleği
İllüzyonist
İllüzyonist
Ressam
Ses Teknisyeni
İllüzyonist
Emlakçı
Muhasebeci
İkametgahı
Hacı Emin Ef.Sk. 36/12 Fatih-İST.
Bahçelievler Kurtuluş Sk. 13/11 Bakırköy İST.
Kızıltoprak Ziyabey çıkmazı No:1 Kadıköy- İST.
Salacak İskele cd. No:14 üsküdar – İST.
27.Mayıs Cd. Altun Sitesi 8/17 Küçükcekmece- İST.
3. Levent Beyaz Karanfil Sk. No:20 Şişli – İST.
Yavuz Selim Beyceğiz Fırın Skç 2/7 Fatih – İST.
Dernek Organları
Madde 6 – Derneğin organları aşağıda gösterilmiştir.
1 – Genel Kurul
2 – Yönetim Kurulu
3 – Denetim Kurulu
4 – Onur Kurulu
Dernek Genel Kurulunun Kuruluş Şekli, Toplanma Zamanı ve Çağrı ve Toplantı Usulü
Madde 7 – Genel kurul, derneğin en yetkili karar organı olup; derneğe kayıtlı üyelerden;
şubenin doğal delegeleri ile şubede kayıtlı üyeler tarafından seçilmiş delegelerden oluşur.
Genel Kurul;
1 – Bu tüzükte belli edilen zamanda olağan,
2 – Yönetim veya denetim kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya dernek üyelerinden beşte
birinin yazılı isteği üzerine otuz gün içinde olağanüstü toplanır.
Olağan genel kurul, 3 yılda bir, ocak ayı içerisinde, yönetim kurulunca belirlenecek gün, yer ve
saatte toplanır.
Genel kurul toplantıya yönetim kurulunca çağrılır.
Yönetim kurulu, genel kurulu toplantıya çağırmazsa, üyelerden birinin başvurusu üzerine sulh
hakimi, üç üyeyi genel kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir.
Çağrı Usulü*
Yönetim kurulu, dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesini
düzenler. Genel kurula katılma hakkı bulunan üyeler, en az on beş gün önceden , günü, saati, yeri ve
gündemi bir gazetede ilan edilmek veya yazılı ya da elektronik posta ile bildirilmek suretiyle
toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci
toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki
süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz.
Toplantı, çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu
durum geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun
olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay içinde
yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara göre yeniden çağrılır.
Genel kurul toplantısı bir defadan fazla bırakılamaz.
Toplantı Usulü*
Genel kurul, katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğunun, tüzük değişikliği ve derneğin
feshi hallerinde ise üçte ikisinin katılımıyla toplanır; çoğunluğunun sağlanamaması sebebiyle
toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan
üye sayısı, yönetim be denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur.
Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim kurulu üyeleri
veya yönetim kurulunca görevlendirelecek görevliler tarafından kontrol edilir. Üyeler, yönetim
kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girer.
Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı yönetim kurulu
başkanı veya görevlendireceği yönetim kurulu üyelerinden biri tarafından seçilir. Toplantı yeter sayısı
sağlanamaması Halinde de yönetim kurulunca bir tutanak düzenlenir.
Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeteri kadar başkan vekili ile yazman
seçilerek divan heyeti oluşturulur.
Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine
kimliklerini göstermeleri ve hazirun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur.
Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması divan başkanına aittir.
Genel kurulda, yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır
bulunan üyelerin onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların gündeme alınması
zorunludur.
Genel kurulda her üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır.
Onursal üyeler genel kurul toplantılarına katılabilir ancak oy kullanamazlar. Tüzel kişinin üye olması
halinde, tüzel kişinin yönetim kurulu başkanı veya temsille görevlendireceği kişi oy kullanır.
Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve divan başkanı ile
yazmanlar tarafından birlikte imzalanır. Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler yönetim kurulu
başkanına teslim edilir. Yönetim kurulu başkanı bu belgelerin korunmasından ve yeni seçilen yönetim
kuruluna yedi gün içinde teslim etmekten sorumludur.
Genel Kurulun Oy kullanma ve Karar Alma Usul ve Şekilleri
Madde 8 – Genel kurulda, aksine karar alınmamışsa, yönetim ve denetim kurulu üyelerin
seçimleri gizli oylama ile diğer konulardaki kararlar ise açık olarak oylanır. Gizli oylar, toplantı başkanı
tarafından mühürlenmiş kağıtların veya oy pusulaların üyeler tarafından gereği yapıldıktan sonra içi
boş bir kaba atılması ile toplanan ve oy vermenin bitiminden sonra açık dökümü yapılarak belirlenen
oylardır.
Açık oylamada, genel kurul başkanının belirteceği yöntem uygulanır.
Genel kurul kararları, toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınır. Şu kadar ki, tüzük
değişikliği ve derneğin feshi kararları, ancak toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınabilir.
Genel Kurulun Görev ve Yetkileri
Madde 9 – Aşağıda yazılı hususlar genel kurulca görüşülüp karara bağlanır.
1 – Dernek organlarının seçilmesi
2 – Dernek tüzüğünün değiştirilmesi
3 – Yönetim ve denetim kurulları raporlarının görüşülmesi ve yönetim kurulunun ibrası
4 – Yönetim kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul
edilmesi
5 – Derneğin diğer organlarının denetlenmesi ve gerek görüldüğünde haklı sebeplerle onların
görevden alınması
6 – üyeliğin reddi veya üyelikten çıkarma hakkında verilen yönetim kurulu kararlarına karşı
yapılan itirazların incelenmesi ve karara bağlanması
7 – Dernek içi gerekli olan taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların
satılması hususunda yönetim kuruluna yetki verilmesi
8 – Yönetim kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanacak yönetmelikleri inceleyip
aynen veya değiştirilerek onaylanması
9 – Dernek yönetim ve denetim kurullarının kamu görevlisi olmayan başkan ve üyelerine
verilecek ücret ile ilgili her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar ile dernek hizmetleri için
görevlendirilecek üyelere verilecek gündelik ve yolluk masraflarının tespit edilmesi
10 – Derneğin federasyona katılması ve ayrılmasının kararlaştırılması
11 – Derneğin şubelerinin açılmasının kararlaştırılması ve açılmasına karar verilen şube ile
ilgili işlemlerin yürütülmesi hususunda yönetim kuruluna yetki verilmesi
12 – Derneğin uluslar arası faaliyette bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara üye
olarak katılması veya ayrılması
13 – Derneğin vakıf kurması
14 – Derneğin fesih edilmesi
15 – Yönetim kurulunun diğer önerilerinin incelenip karara bağlanması
16 – Derneğin en yetkili organı olarak derneğin diğer bir organa verilmemiş olan işlerin
görülmesi ve yetkilerin kullanılması
17 – Mevzuatta genel kurulca yapılması belirtilen diğer görevlerin yerine getirilmesi
18 – Onursal Başkan ve Şeref üyesi seçer.
19 – Onur kurulu seçilmesi için yönetim kuruluna yetki verir veya seçer.
Yönetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 10 – Yönetim kurulu yedi asil ve yedi yedek üyeden olarak genel kurulca seçilir.
Yönetim kurulu, seçimden sonraki ilk toplantıda bir kararla görev bölüşümü yaparak başkan,
ikinci başkan, genel sekreter, muhasip, veznedar ve üyeleri belirler.
Yönetim kurulu, tüm üyelerin haber edilmesi şartıyla her zaman toplantıya çağrılabilir. Üye
tamsayısının yarısından bir fazlasının hazır bulunması ile toplanır. Kararlar, toplantıya katılan üye tam
sayısının salt çoğunluğuyla alınır.
Yönetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu taktirde
genel kurulda oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Yönetim kurulu aşağıdaki hususları yerine getirir.
1 – Derneği temsil etmek veya bu hususta kendi üyelerinden birine veya bir üçüncü kişiye
yetki vermek,
2 – Gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek döneme ait bütçeyi
hazırlayarak genel kurula sunmak,
3 – Derneğin çalışmaları ile ilgili yönetmelikleri hazırlayarak genel kurul onayına sunmak,
4 – Genel kurulun verdiği yetki ile taşınmaz mal satın almak, derneğe ait taşınır ve taşınmaz
malları satmak, bina veya tesis inşa ettirmek, kira sözleşmesi yapmak, dernek lehine ipotek veya ayni
haklar tesis etmek,
5 – Genel kurulun verdiği yetki ile şube açmaya ilişkin işlemlerin yürütülmesini sağlamak,
6 – Derneğin şubelerinin denetlenmesini sağlamak
7 – Gerekli görülen yerlerde temsilcilik açılmasını sağlamak,
8 – Genel kurulda alınan kararları uygulamak,
9 – Her faaliyet yılı sonunda derneğin işletme hesabı tablosu veya bilanço ve gelir tablosu ile
yönetim kurulu çalışmalarını açıklayan raporunu düzenlemek, toplandığında genel kurula sunmak,
10 – Bütçenin uygulanmasını sağlamak,
11 – Derneğe üye alınması veya üyelikten çıkarılma hususlarında karar vermek,
12 – Derneğin amacını gerçekleştirmek için yetkisi dahilinde her çeşit kararı almak ve
uygulamak, genel kurul yetkisiyle onur kurulunu oluşturmak,
13 – Mevzuatın kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak,
14 – 600 TL’ye kadar acil ihtiyaçlar için dernek kasasında nakit bulundurulabilir. Fazlası
bankaya yatırılır.
Denetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 11 – Denetim kurulu, üç asıl üye ve üç yedek üye olarak genel kurulca seçilir.
Denetleme kurulu kendi arasında Denetleme kurulu Başkanını seçer.
Denetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu taktirde
genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Denetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Denetim kurulu; derneğin tüzüğünde gösterilen amaç ve amacın gerçekleştirilmesi için
sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter,
hesap ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını, dernek
tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen aralıklarla denetler ve denetim
sonuçlarını bir rapor halinde yönetim kuruluna ve toplandığında genel kurula sunar.
Denetim kurulu, gerektiğinde genel kurulu toplantıya çağırır.
Onur Kurulunun Teşkili,Görev ve Yetkileri
Madde 12 – Genel Kurulca veya genel kurulca yönetim kuruluna yetki verilmesiyle 3 asıl 3
yedek üyeden oluşan onur kurulu 3 yıl için seçilirler.
Onur kurulu,derneğe yeni üye kaydı için başvuran üyelerin ve derneğin çalışmalarını
zorlaştıran, engelleyen üyelerin durumunu görüşür, karara bağlar, kararın gereğinin yapılmak üzere
yönetim kuruluna bildirir. Onur kurulu ancak yönetim kurulundan havale edilen üyelerin durumunu
görüşür. Onur kurulu Yönetim Kurulunun talep ettiği zamanlarda toplanır.
Derneğin Gelir Kaynakları
Madde 13 – Derneğin gelir kaynakları aşağıda sayılmıştır.
1 –üye Aidatı:üyelerden giriş ödentisi olarak 50 TL, yıllık olarak ta 50 TL aidat alınır. Aidat
bedeli her yılın ilk 3 ayı içinde ödenecektir. Bu miktarları arttırmaya veya eksiltmeye genel kurul
yetkilidir.
2 – Şube ödentisi: Derneğin genel giderlerini karşılamak üzere şubeler tarafından tahsil edilen
üye ödentilerinin %50’si altı ayda bir genel merkeze gönderilir.
3 – Gerçek ve Tüzel kişilerin kendi isteği ile derneğe yaptıkları bağış ve yardımlar
4 – Dernek tarafından tertiplenen çay ve yemekli toplantı, gezi ve eğlence, temsil,
festival,şenlik, konser, yarışma, panel,konferans gibi faaliyetlerden sağlanan gelirler
5 – Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak toplanacak bağış ve
yardımlar
6 – Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek amacıyla
giriştiği ticari faaliyetlerden elde edile kazançlar,
7 – Diğer gelirler
Derneğin Defter Tutma Esas ve Usulleri ve Tutulacak Defterler
Madde 14 – Defter tutma esasları
Dernekte, işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak,yıllık brüt gelirin Dernekler
Yönetmeliğinin 31.maddesinde belirtilen haddi aşması durumunda takip eden hesap döneminden
başlayarak bilanço esasına göre defter tutulur.
Bilanço esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen
haddin altına düşülürse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir.
Yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu kararı ile bilanço esasına göre
defter tutulabilir.
Derneğin ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme için ayrıca Vergi Usulü Kanunu
hükümlerine göre defter tutulur.
Kayıt Usulü
Derneğin defter ve kayıtları Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esasa uygun olarak
Tutulacak Defterler
Dernekte, aşağıda yazılı defterler tutulur.
a) İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir.
1 – Karar Defteri: Yönetim Kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve
kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır.
2 – üye Kayıt Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış
tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları bu deftere
işlenebilir.
3 – Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarasıyla bu deftere
kaydedilir. Gelen evrakların asılları ve giden evrakların kopyaları dosyalanır. Elektronik posta
yoluyla gelen veya giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle saklanır.
4 – Demirbaş Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi ve şekli ile kullanıldıkları veya
verildikleri yerler ve kullanım sürelerini dolduranların kayıttan düşürülmesi bu deftere işlenir.
5 – İşletme Hesabı Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli
olarak bu deftere işlenir.
6 – Alındı Belgesi Kayıt Defteri:Alındı belgelerinin seri ve sıra numaraları, bu belgeleri alan ve
iade edenlerin adı,soyadı ve imzaları ile aldıkları ve iade ettikleri tarihler bu deftere işlenir.
b) Bilanço esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir.
1-(a) bendinin 1,2,3 ve 6. alt bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter tutulması
durumunda da tutulur.
2 –Yevmiye Defteri,Büyük Defter ve Envanter Defteri: Bu defterlerin tutulma usulü ile kayıt
şekli Vergi Usul Kanunu ile bu kanunun Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden
yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.
Defterlerin Tasdiki
Dernekte tutulması zorunlu olan defterler kullanmaya başlamadan önce il dernekler
müdürlüğüne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam
edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak bilanço esasına göre tutulan defterler ile form veya
sürekli form yapraklı defterlerin kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda her yıl yeniden tasdik
ettirilmesi zorunludur.
Gelir Tablosu ve Bilanço Düzenlenmesi
İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yıl sonlarında (31 Aralık) (Dernekler
Yönetmeliği EK-16’da belirtilen) ‘İşletme Hesabı Tablosu’ düzenlenir. Bilanço hesabına göre defter
tutulması durumunda ise yıl sonlarında (31 Aralık) Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi
Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.
Derneğin Gelir ve Gider İşlemleri
Madde 15 – Gelir ve gider belgeleri
Dernek gelirleri, (Dernek Yönetmeliği EK-17’de örneği bulunan) ‘Alındı Belgesi’ ile tahsil edilir.
Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya
hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.
Dernek giderleri ise,fatura,perakende satış fişi,serbest meslek makbuzu gibi harcama
belgeleri ile yapılır. Ancak derneğin Gelir Vergisi Kanununun 94. Maddesi kapsamında bulunan
ödemeleri için (Dernekler Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası,bu kapsamda da bulunmayan
ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK 13-te örneği bulunan) ‘Gider Makbuzu’ düzenlenir.
Dernek tarafından kişi,kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri
(Dernekler Yönetmeliği EK 14’te örneği bulunan) Ayni Yardım Teslim Belgesi ile yapılır. Kişi,kurum
veya kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise (Dernekler
Yönetmeliği EK 15’te örneği bulunan) ‘Ayni Bağış Alındı Belgesi’ ile kabul edilir.
Alındı Belgeleri
Dernek gelirlerinin tahsilinde veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri
(Dernekler Yönetmeliği EK 17’de gösterilen biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla,matbaaya
bastırılır.
Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü matbaadan teslim alınması,deftere
kaydedilmesi,eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile dernek adına gelir
tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve toplanılan gelirlerin
teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
Yetki Belgesi
Dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler,yetki süresi de belirtilmek suretiyle,yönetim
kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği,imzası ve fotoğraflarını ihtiva
eden (Dernekler Yönetmeliği EK 19’da örneği bulunan) ‘Yetki Belgesi’ dernek tarafından üç nüsha
olarak düzenlenerek, dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yetki belgelerinin birer sureti
dernekler birimlerine verilir. Yetki belgesi ile ilgili değişiklikler yönetim kurulu başkanınca,on beş gün
içerisinde dernekler birimine bildirilir.
Dernek adına gelir tahsil edecek kişiler,ancak adlarına düzenlenen yetki belgelerinin bir
suretinin dernekler birimine verilmesinden itibaren gelir tahsil etmeye başlayabilir.
Yetki belgesinin kullanımı,yenilenmesi,iadesi ve sair hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili
hükümlerine göre hareket edilir.
Gelir ve Giderlerin Saklama Süresi
Defterler hariç olmak üzere,dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri,harcama belgeleri ve
diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere,kaydedildikleri defterlerdeki sayı
ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle saklanır.
Beyanname Verilmesi
Madde 16 – Derneğin bir önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin yıl sonuna
itibarıyla sonuçlarına ilişkin (Dernekler Yönetmeliği EK 21’de sunulan) Dernek Beyannamesi dernek
yönetim kurulu tarafından onaylandıktan sonra,her takvim yılının ilk dört ayı içinde dernek başkanı
tarafından ilgili mülki idare amirliğine verilir.
Bildirim Yükümlülüğü
Madde 17 – Mülki amirliğe yapılacak bildirimler
Genel Kurul Sonuç Bildirimi
Olağan veya Olağanüstü genel kurul toplantılarını izleyen otuz gün içinde yönetim ve denetim
kurulları ile diğer organlara seçilen asıl ve yedek üyeleri içeren (Dernekler Yönetmeliği EK 3’te
sunulan) ‘Genel Kurul Sonuç Bildirimi’ ve ekleri yönetim kurulu başkanı tarafından ilgili mülki idare
amirliğine verilir.
Genel kurul sonuç bildirimine
1 – Divan başkanı,başkan yardımcıları ve yazman tarafından imzalanmış genel kurul toplantı
tutanağı örneği
2 – Tüzük değişikliği yapılmışsa,tüzüğün değişen maddelerinin yeni ve eski şekli ile dernek
tüzüğünün son şeklinin her sayfası yönetim kurulunca imzalanmış örneği eklenir.
Taşınmazların Bildirilmesi
Derneğin edindiği taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde (Dernekler
Yönetmeliği EK-26’da sunulan) ‘Taşınmaz Mal Bildirimi’ni doldurmak suretiyle mülki idare amirliğine
bildirilir.
Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi
Dernek tarafından yurtdışından yardım alınacak olması durumunda yardım alınmadan önce
(Dernekler Yönetmeliği EK 4’te belirtilen) ‘Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi’ iki nüsha olarak
doldurup mülki idare amirliğine bildirimde bulunurlar.
Bildirim formuna, yurtdışından yardım alınması hususunda alınmış yönetim kurulu kararı
örneği,varsa bu konuda düzenlenen protokol,sözleşme ve benzeri belgeler ile yardımın aktarıldığı
hesaba ilişkin dekont,ekstra ve benzeri belgenin bir örneği de eklenir.
Nakdi yardımların bankalar aracılığıyla alınması ve kullanılmadan önce bildirim şartının yerine
getirilmesi zorunludur.
Kamu Kurum ve Kuruluşları ile Birlikte Yürütülen Ortak Projelerle ilgili Bildirim
Derneğin görev alanına ilişkin konularda kamu kurum ve kuruluşları ile yürüttüğü ortak
projelerle ile ilgili olarak yapılan protokol ve projenin (Dernekler Yönetmeliği EK 23’te gösterilen)
‘Proje Bildirimi’ne eklenerek,protokol tarihini izleyen bir ay içinde dernek merkezinin bulunduğu yerin
valiliğine verilir.
Değişikliklerin Bildirilmesi
Derneğin yerleşim yerinde meydana gelen değişiklik (Dernekler Yönetmeliği EK 24’te
belirtilen) ‘Yerleşim Yeri Değişiklik Bildirimi’ genel kurul toplantısı dışında dernek organlarında
meydana gelen değişiklikler (Dernekler Yönetmeliği EK 25’te belirtilen) ‘Dernek Organlarındaki
Değişiklik Bildirimi’ doldurulmak suretiyle,değişikliği izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine
verilir.
Derneğin İç Denetimi
Madde 18 – Dernekte genel kurul,yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından iç denetim
yapılabileceği gibi bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel kurul,yönetim
kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması,denetim kurulunun
yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
Denetim kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir. Genel
kurul veya yönetim kurulu,gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim
kuruluşlarına denetim yaptırabilir.
Deneğin Borçlanma Usulleri
Madde 19 – Dernek amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç
duyulması halinde yönetim kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet
alımı konularında olabileceği gibi nakit olarak ta yapılabilir. Ancak bu borçlanma,derneğin gelir
kaynakları ile karşılanmayacak miktarlarda ve derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte
yapılamaz.
Derneğin Şubelerinin Kuruluşu
Madde 20 – Dernek,gerekli görülen yerlerde genel kurul kararıyla şube açabilir. Bu amaçla,
dernek yönetim kurulunca yetki verilen en az üç kişilik kurucular kurulu,dernekler yönetmeliğinde
belirtilen şube kuruluş bildirimini ve gerekli belgeleri, şube açılacak yerin en büyük mülki amirliğine
verir.
Şubelerin Görev ve Yetkileri
Madde 21 – Şubeler,tüzel kişiliği olamayan,dernek amaç ve hizmet konuları doğrultusunda
özerk faaliyetlerde bulunmakla görev ve yetkili,tüm işlemlerinden doğan alacak ve borçlarından ötürü
kendisinin sorumlu olduğu dernek iç örgütüdür.
Şubelerin Organları ve şubelere Uygulanacak Hükümler
Madde 22 – Şubenin organları, genel kurul,yönetim kurulu ve denetim kuruludur.
Genel kurul ,şubenin kayıtlı üyelerinden oluşur. Yönetim kurulu, beş asıl ve beş
yedek,denetim kurulu ise üç asıl ve üç yedek üyeden olarak şube genel kurulunca seçilir.
Bu organların görev ve yetkileri ile bu tüzükte yer alan dernekle ilgili diğer hükümler,
mevzuatın öngördüğü şubede de uygulanır.
Şubelerin Genel Kurullarının Toplanma Zamanı ve Genel Merkez Genel Kurulunda Nasıl
Temsil Edileceği
Madde 23 – şubeler, genel kurul olağan toplantılarını genel merkez genel kurulu
toplantısından en az iki ay önce bitirmek zorundadırlar.
Şubelerin olağan genel kurulu, 3 yılda bir, Kasım ayı içerisinde, şube yönetim kurulunca
belirlenecek gün ve yer ve saatte toplanır.
Şubeler,genel kurul sonuç bildiriminin bir örneğini toplantının yapıldığı tarihi izleyen otuz gün
içinde mülki idare amirliğine ve dernek genel merkezine bildirmek zorundadır.
Şubeler, genel merkez genel kurulunda seçimlik ve doğal delegelerle temsil edilir. Şubelerin
yönetim ve denetim kurulu başkanları doğal delege olarak,şubede kayıtlı her yirmi (10) üye için bir (1)
arta kalan üye sayısı 10’dan fazla veya toplam üye sayısı 10’dan az ise bu üyeler içinde bir olmak
üzere seçilecek delegeler de seçimlik delege olarak,şubeyi temsilen genel merkez genel kuruluna
katılma hakkına sahiptir.
Genel merkez genel kuruluna en son şube genel kurulunda seçilen delegeler katılır. Genel
merkez yönetim ve denetim kurulu üyeleri genel merkez genel kuruluna katılır,ancak şube adına
delege seçilmedikleri sürece oy kullanamazlar.
Şubelerin yönetim veya denetim kurulunda görevli olanlar genel merkez yönetim veya
denetim kuruluna seçildiklerinde şubedeki görevinden ayrılırlar.
Tüzüğün Ne Şekilde Değiştirileceği
Madde 24 – Tüzük değişikliği genel kurul kararı ile yapılabilir.
Genel kurulda tüzük değişikliği yapılabilmesi için genel kurula katılma ve oy kullanma hakkı
bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi
durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı,yönetim ve
denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Tüzük değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı
bulunan üyelerin oylarının 2/3 üdür. Genel kurulda tüzük değişikliği oylaması açık olarak yapılır.
Derneğin Feshi ve Mal Varlığının Tasfiye Şekli
Madde 25 – genel kurul,her zaman derneğin feshine karar verebilir.
Genel kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi için genel kurula katılma ve oy kullanma
hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının
ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye
sayısı,yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Fesih kararının alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan oy kullanma
hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3üdür. Genel kurulda fesih kararı oylaması açık olarak yapılır.
Tasfiye işlemleri
Genel kurulca fesih kararı verildiğinde,derneğin para,mal ve haklarının tasfiyesi son yönetim
kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere feshe ilişkin genel kurul kararının
alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi
içinde bütün işlemlerde dernek adına ‘Tasfiye Halinde İllüzyonistler Derneği’ ibaresi kullanılır.
Tasfiye kurulu,mevzuata uygun olarak derneğin para,mal ve haklarının tasfiyesi işlemlerini
baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce derneğin hesaplarını inceler.
İnceleme esnasında derneğe ait defterler,alındı belgeleri, harcama belgeleri,tapu ve banka kayıtları
ile diğer belgelerin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemleri
sırasında derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya çevrilerek alacaklılara
ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve
borçların ödenmesinden sonra kalan tüm para,mal ve hakları,genel kurulda belirlenen yere devredilir.
Genel kurulda devredilecek yer belirlenmemişse derneğin bulunduğu ildeki amacına en yakın ve fesih
edildiği tarihte en fazla üyeye sahip derneğe devredilir.
Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri,mülki idare
amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde tamamlanır.
Derneğin para,mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip
tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin bulunduğu yerin
mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur.
Derneğin defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri saklamakla
görevlidir. Bu görev,bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma süresi
beş yıldır.
Hüküm Eksikliği
Madde 26 – Bu tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve
bu kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuatın dernekler
hakkındaki hükümleri uygulanır.